Dlhodobé sedenie pri práci – ako minimalizovať zdravotné následky?

Hoci práca v kancelárii nie je taká riziková, ako napríklad práca v stavebníctve alebo vo výrobe, aj napriek tomu je nutné dodržiavať pravidlá BOZP. A aj zamestnanci kancelárií musia pravidelne absolvovať školenia BOZP. Nepodceňujte riziká a nechajte školenia na odbornej firme, ktorá sa problematikou zaoberá.

Čo v kancelárii hrozí?

Medzi najčastejšie riziká práce v kancelárii patrí zakopnutie, pošmyknutie, zásah elektrickým prúdom, ale aj psychická záťaž a stres, zápaly šliach, karpálne tunely a tiež problémy so zrakom a pohybovým ústrojenstvom.

Problémy s pohybovým ústrojenstvom vznikajú predovšetkým v dôsledku dlhodobého sedenia, a to predovšetkým vtedy, keď zamestnanec sedí na ergonomicky nevyhovujúcej stoličke alebo v nesprávnej polohe. Zamestnávateľ by mal organizovať školenia o tom, ako správne sedieť pri počítači, zaistiť ergonomické vybavenie a dopriať zamestnancom pravidelné prestávky na pretiahnutie.

Ako vybaviť pracovisko?

Kancelárska stolička by mala mať podperu chrbta, podporu rúk a polohovateľnú výšku sedu. Chrbát musí byť podoprený v spodnej časti, ale iba tak, aby sediaci človek necítil tlak na zadnú stranu nôh. Ruky by mali byť podoprené v pravom uhle a výška nastavená tak, aby chodidlá boli úplne položené na zemi.

Klávesnica a myš musia byť v takej vzdialenosti, aby boli dosiahnuteľné aj vtedy, keď sú ruky v súbežnej polohe s doskou stola či opreté o opierky stoličky. Zamestnanec by sa pri práci s myšou nemal zápästím dotýkať okraja stola. K menším stolom je vhodné zaobstarať ergonomickú myš, ktorá umožňuje ďaleko väčšiu pohyblivosť aj na malom priestore.

Vrchný okraj monitora by mal byť tesne pod výškou očí av takej vzdialenosti, aby sa ho zamestnanec mohol dotknúť končekmi prstov v prípade, že sa opiera o operadlo stoličky. Odborníci ďalej odporúčajú každých 20 minút práce na počítači zamerať svoj zrak na 20 sekúnd na objekt vzdialený približne 20 stôp, teda asi 7 metrov od miesta, kde zamestnanec sedí.

Ako vybrať kancelársku stoličku?

  • Ergonómia: Kancelárska stolička by mala byť ergonomická a prispôsobiť sa vašej telesnej výške a postave. Stolička by mala mať nastaviteľnú výšku sedadla, operadla a opierok na paže. To pomôže zaistiť správnu polohu tela a minimalizuje riziko bolesti chrbta, krku a ramien.
  • Materiál: Kancelárske stoličky môžu byť vyrobené z rôznych materiálov, ako sú koža, tkaniny alebo sieťoviny. Každý materiál má svoje vlastnosti, ako sú mäkkosť, pohodlie a trvanlivosť. Rozhodnite sa, aký materiál vám vyhovuje najlepšie na základe vašich preferencií a potrieb.
  • Podnožka: Podnožka na kancelárskej stoličke by mala byť dostatočne stabilná a silná, aby vydržala váhu užívateľa. Mala by byť tiež dostatočne veľká, aby poskytovala dostatočnú podporu nohám a mala by mať kolieska pre ľahkú pohyblivosť.
  • Vzhľad: Kancelárska stolička by mala byť vizuálne príťažlivá a hodiť sa do prostredia vašej kancelárie. Zvážte farbu a dizajn stoličky, ktorá bude zodpovedať vašim preferenciám a štýlu.
  • Cena: Cena kancelárskych stoličiek sa môže značne líšiť. Rozhodnite sa, koľko ste ochotní investovať do kancelárskej stoličky. Cena môže byť ovplyvnená kvalitou materiálu, ergonómiou a ďalšími faktormi.