Konštruktívna kritika: Parťák, vďaka ktorému si zvýšite sebavedomie
Snažíte sa bojovať s kritikou. Ste na dobrej ceste. Učíte sa zvyšovať sebavedomie, aby vás nerozhodila každá maličkosť. Všímate si svojich dobrých vlastností a – svete div, sa aj vaše okolie vás začína vnímať inak. Niet divu. Nie nadarmo sa hovorí: Ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. Ako pokračovať, aby ste si zdarne poradili aj s nepríjemnou kritikou a neublížila vám?
Formulujte názor bez emócií
Predovšetkým je dôležité vedieť, že byť kritizovaný a kritizovať sú spojené nádoby. Jednoducho nejde len o to vedieť kritiku prijať, ale tiež ju vedieť vysloviť. Nebojte sa preto vysloviť svoj názor, keď vás niečo trápi, niečo vám nevyhovuje. Keď dokážete vecne, bez emócií kritizovať tak, aby ste druhému neublížili, ale pomohli mu v osobnom raste, ste na najlepšej ceste dokázať kritiku tiež prijať a vyrovnať sa s ňou. Jednoducho sa musíte naučiť kritizovať konštruktívne. Čo to znamená?
Pochváľte, čo sa vám páči
Vaša kritika by mala mať reálne základy a informácie. Je dobré kritiku stavať na objektívnych kritériách a faktoch. Nemali by ste ju prifarbovať svojimi emóciami. Je pochopiteľné, že je vám niekto sympatickejší, ale nemali by ste niekoho kritizovať len preto, že vám nepadol do oka.
Snažte sa odpútať od osobných sympatií a antipatií a byť objektívnym hodnotiteľom. Buďte empatickí. Povedzte jasne a zreteľne, čo sa vám nepáči, ale tiež čo sa vám páči. Málokedy je totiž všetko zle. Môžete skritizovať podriadeného kolegu za to, že síce odovzdal projekt deň po uzávierke a spôsobil tímu problém, ale zároveň vyzdvihnite, že ním navrhnuté riešenie sa vám páči, pretože je premyslené a rieši rôzne okolnosti. Kolega bude mať jasný signál, že ste s jeho prácou v podstate spokojní, ale vyčítate mu, že nedodržal termín. Nabudúce si na to dá pozor. Vaše vzťahy sa vyčistí a konštruktívna kritika sa stane vaším partnerom, ktorý pomôže v komunikácii obom. Funguje to tak na pracovisku aj v rodine.